Ben jij ook een beetje klaar met die standaard rijstgerechten en de aardappels met groenten en word je doodgegooid met quinoa? Kies dan eens voor couscous. Couscous is erg lekker en heel gezond. Het zit boordevol vitaminen, mineralen en is zeer veelzijdig. Wat wil je nog meer? Kom te weten waarom couscous zo gezond is en hoe je het op de lekkerste manier kunt bereiden. Misschien heb jij zelfs al een favoriet?

Wat is couscous?

Misschien ben je er dus al bekend mee, maar ik wil toch even beginnen bij de basis. We weten waarschijnlijk allemaal hoe couscous er uit ziet, maar wat is het eigenlijk? Couscous wordt gemaakt van durumtarwe, een tarwesoort. Deze tarwesoort wordt ook wel semola of gries genoemd en wordt geteeld in warme gebieden, zoals Noord-Amerika. Voordat ik verder ga op de tarwesoort is het handig eerst te weten hoe couscous gemaakt wordt.

Couscous wordt gemaakt door grof gemalen durumtarwe en water te mengen, waarna het wordt gestoomd. Door dit proces gaan de tarwe aan elkaar plakken en ontstaan er balletjes. Als dit gebeurd is, worden de balletjes met een mes uit elkaar gehaald en worden ze gezeefd om het vocht er uit te halen, waarna ze worden gekoeld en gedroogd. Als dit allemaal is gebeurd, kan het verpakt en verkocht worden. Nu we weten hoe dat in elkaar zit, kunnen we kijken naar de grondstof en zijn eigenschappen.

Durumtarwe, de grondstof

De grondstof van couscous is dus durumtarwe. Dit valt onder de harde en grof gemalen tarwe. We kunnen ons allemaal wel iets voorstellen bij grof gemalen, dit betekent dat het niet helemaal verpulverd is. Harde tarwe daarentegen, kennen we misschien niet allemaal. Harde tarwe wil zeggen dat het veel werk is om het te vermalen voor de productie. Harde tarwe wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor pasta’s.

Een voordeel van deze harde tarwe is dat het boordevol met eiwitten en gluten zitten. Eiwitten geven een verzadigd gevoel en gluten zorgen bij de productie voor elasticiteit van het deeg. Dit verzadigde gevoel is natuurlijk erg fijn als je wilt afvallen en daar bovenop heeft je lichaam natuurlijk ook gewoon die eiwitten nodig. Wil je hier optimaal van profiteren, dan moet je gaan voor volkoren couscous.

Wat is couscous

Couscous, gezond voor iedereen?

Couscous is dus rijk aan eiwitten, maar zoals ik zei, moet je gaan voor de volkoren variant. Hier zitten namelijk nog meer eiwitten in, namelijk twaalf gram. Couscous is erg gezond, maar vooral erg handig als je wilt afvallen (zei ik natuurlijk net ook al). Dit komt natuurlijk door dat verzadigde gevoel. Na het eten van couscous zit je sneller vol en heb je minder de neiging om daarna nog te gaan snacken. We weten allemaal dat dit erg handig kan zijn tijdens een dieet. Daarnaast kun je het ook gebruiken na een heftige sportsessie. Je lichaam heeft namelijk eiwitten nodig na het sporten en die krijg je dan binnen via de couscous.  

Volkoren couscous is niet alleen rijk aan eiwitten, maar zit ook boordevol vezels, die hun bijdrage leveren aan een goede spijsvertering. Ik kan nog wel even doorgaan, want couscous bevat niet alleen eiwitten en vezels, maar het zit ook bomvol vitaminen en mineralen, waaronder ijzer, magnesium, zink, fosfor en vitamine B. Vooral deze laatste twee zijn rijkelijk aanwezig. Vitamine B is verantwoordelijk voor het gezond houden van de huid, het energieniveau en het immuunsysteem. Het fosfor werkt samen met calcium en samen zorgen ze voor gezonde botten en tanden.

Couscous is helaas niet goed voor iedereen, want voor sommige mensen kan couscous helemaal verkeerd uitpakken. Couscous bevat namelijk erg veel gluten en als  je hier intolerant voor bent, is het verstandig om een vervanger te gebruiken. Dit kunnen glutenvrije couscous, zilvervliesrijst, quinoa of gebakken bloemkool korrels zijn. Deze producten bevatten geen gluten of ze zijn eruit gezeefd bij de producten. Dit laatste is het geval bij de glutenvrije couscous en daardoor raad ik het af voor mensen met een heftige glutenallergie. De gluten worden namelijk geminimaliseerd tot hele kleine hoeveelheden, maar er is een kans dat er iets achter blijft. Dit risico wil je met zo’n allergie natuurlijk liever niet nemen.

Gelukkig kun je even goed wel genieten van couscous recepten met een intolerantie. Je kunt er gewoon voor kiezen om het hele recept te maken en de couscous te vervangen voor rijst, quinoa of bloemkoolkorrels. Dit is namelijk ook gewoon erg lekker. Er zit alleen wel een klein verschilletje in hoe je rijst, couscous, quinoa etc klaar moet maken, maar dat zal wel goed komen. Laten we het voor nu even houden op couscous maken.  

In een handomdraai couscous maken

Je kunt couscous op drie verschillende manieren klaarmaken. Wil je gaan voor de snelste manier? Dan moet je de couscous overgieten met gekookt water en het couscous daarin laten wellen. Je kunt dan al binnen een paar minuten genieten van jouw couscous. Vind je het ook goed om voor een iets minder snelle manier te gaan? Dan kun je de couscous ook bakken in olijfolie. Vervolgens moet je de couscous laten wellen in bouillon. Dit is een kleine aanpassing en duurt iets langer, maar je krijgt er een hoop voor terug, want het is echt een stuk lekkerder. Dan heb je ook nog een laatste en langste manier, de couscous à la Traditionale.

couscous maken

Couscous à la Traditionale

De langste manier om couscous te maken, is couscous maken op de traditionele manier. Dit duurt misschien een stuk langer, maar dit is wel echt de lekkerste manier. Wil jij couscous op deze manier proberen, dan moet je gebruik maken van een speciale couscous pan, ook wel een couscoussier genoemd. Deze pan bestaat uit een kan waarin je het water kunt koken en een kom wat het meest overeen komt met een vergiet. Hoe gaat dat couscous maken op een traditionele manier dan in zijn werking? Allereerst vul je de kan met water en je brengt dit aan de kook (eventueel met groenten of een eigen gemaakte kruidenmix. Meng de couscous ondertussen met wat olijfolie en stop dit in het vergiet. De pan is zo gemaakt dat het vergiet boven de kan met water staat. Op deze manier wordt de couscous gestoomd. Je moet dit een uur laten stomen. Na dit uur is jouw couscous klaar en kun je er optimaal van genieten. Het fijne is dat met deze manier de voedingsstoffen het meest behouden blijven.

Heb je een manier gekozen, de couscous gemaakt en gegeten en een hele hoop over? Zorg dan dat je het binnen twee uur laat afkoelen en opbergt in de koelkast of vriezer. Op deze manier krijgen bacteriën de minste kans om jouw couscous te bereiken. Natuurlijk leuk om te weten hoe je couscous moet maken en opbergen, maar ook wel handig om te weten waar je dan couscous kunt kopen!

Biologische couscous kopen

Couscous kopen kan heel simpel, maar je kunt er ook wat langer over nadenken. Zoals ik eerder al noemde, kun je namelijk beter gaan voor de volkoren variant, maar dit is niet het enige waar je op moet letten. Let er bijvoorbeeld ook op of de couscous biologisch is. Bij deze variant hoef jij je namelijk geen zorgen te maken dat er giftige stoffen inzitten en kun je optimaal profiteren van de voedingsstoffen. Twee vliegen in één klap dus.

Couscous kopen kan in de supermarkt, maar ook zeker in biologische winkels, waaronder natuurlijk bij ons, Ecomarkt. De smaak van biologische couscous is puur, zacht en lekker. Ze bevatten niet ineens meer voedingsstoffen, maar gezonder kun je het wel noemen met het oog op de chemische bestrijdingsmiddelen.

Couscous recepten

Eindeloos variëren met couscous recepten

Genoeg over de voedingsstoffen, tijd voor stoofschotels, lekkere groentemengesels en salades! Er zijn honderden recepten voor couscous te vinden en niet vreemd ook. Couscous is lekker, gezond en gemakkelijk om te maken. Wil je een kleurrijke maaltijd maken? Maak dan gevulde paprika met couscous. Daarmee zet je een lekkere en vrolijke maaltijd op tafel waarbij de paprika en het couscousmengsel, met zijn rood en gele kleuren, een echte traktatie op tafel zijn. Dit is natuurlijk maar één voorbeeld van alle recepten. Je kunt natuurlijk ook gewoon een heerlijke couscous stoofschotel met kip maken. Je maakt een kipstoofpotje en voegt daar de couscous aan toe en eten maar! Ben je toch meer van de groentemengsels, dan kun je natuurlijk ook gaan voor een salade als lunch of diner.

Lekker lunchen met couscous salade

Couscous is namelijk ook erg lekker als salade voor de lunch of het diner. De basis hiervoor is eigenlijk heel simpel. Kook de couscous op één van de drie bereidingswijzen en voeg daar wat olijfolie en/of peper en zout aan toe. Vul dit aan met (gegrilde) groenten, kaas en kruiden en schep het door elkaar. Genieten hoeft niet moeilijk te zijn en dat bewijst couscous maar weer. Zelf ben ik er gek van om variatie in mijn voeding te hebben en met een couscous salade kun je eindeloos variëren. Zelfs koud als lunch mee naar je werk is het heerlijk. Ben jij ook zo enthousiast? Probeer het dan snel!