Het is warm en je ligt de hele dag lekker in het zonnetje. Je hebt echt geen honger en eigenlijk ook geen zin om te koken. Het liefst blijf je gewoon nog lekker liggen en eet je niet. Hoe kunnen we dit oplossen? Juist, met soep! Soep is dé oplossing om het sommige dagen net even makkelijker te maken, want gemak dient de mens toch?! Gelukkig is soep is niet alleen erg lekker, maar zit het ook boordevol vitaminen en mineralen én je kunt er ook nog eens eindeloos mee variëren. Het is toch heerlijk!  

Gezond eten met soep recepten              

Het fijne aan soep is dat het heel veelzijdig is. Je kunt kiezen voor kant-en-klare soepen tot maaltijdsoepen en je kunt het nemen als lunch, tussendoortje of diner. Soep kan natuurlijk op elk moment, maar zeker met de warme dagen is soep erg lekker, makkelijk en gezond. Ik vind het persoonlijk het lekkerst om soep zelf te maken. Je kunt niet alleen kiezen op welk tijdstip je soep eet, maar je kunt ook zelf bepalen wat jij in jouw soep stopt. Geen kunstmatige stoffen, maar juist groenten in overvloed en dat betekent extra veel voedingsstoffen.

Deze voedingsstoffen zijn erg belangrijk voor het lichaam en geven het lichaam een verzadigd gevoel. Hier kom ik alleen wel bij een puntje. Dit verzadigde gevoel wordt extra versterkt als je de voeding (waar de voedingsstoffen in zitten) kauwt. Je hersenen krijgen dan namelijk een seintje dat je voedingsstoffen binnen krijgt en dit gebeurt natuurlijk minder als je alleen maar soep slurpt. Gelukkig heb ik hier een oplossing voor, namelijk; vul jouw soep met iets extra’s. Benieuwd naar tips? Daar kom ik later op terug.

Weer even terug naar de voedingsstoffen. We krijgen ze dus binnen, maar wat voor voedingsstoffen krijgen we binnen? Nou, soep zit boordevol met vitaminen, mineralen en vezels. De vitamine en mineralen zijn goed voor de gezondheid en de vezels zorgen voor een goede spijsvertering. Kortom, niet alleen lekker, maar ook heel gezond. We zijn er denk ik wel uit dat soep dus een goede oplossing is voor een snelle hap en gelukkig zijn er heel veel soorten soep waaruit je kunt kiezen. Ik ga ze niet allemaal noemen, maar hier is een greep uit mijn favoriete soep recepten en omdat het lente is, begin ik met de aspergesoep.

Aspergesoep

Gezond de lente door met aspergesoep

Dé groente van de lente kunnen we toch wel de asperge noemen en ja ook daar kun je een heerlijke soep van maken. De echte Nederlandse (witte) asperges zijn alleen van begin april tot en met 24 juni te koop. Dat is natuurlijk erg jammer, maar daarom moet je die tijd goed benutten. Niet alleen asperges met ham en aardappels eten, maar ook aspergesoep! Hoe maakt je dan zo’n pan aspergesoep en wat zijn de lekkerste serveertips? Mijn aspergesoep kan al in 20-30 minuten op tafel staan en heeft een zachte en frisse smaak. Je bakt de sjalotjes en de asperges kort, daarna kook je het met bouillon en bloem, waarna je het geheel met de staafmixer of keukenmachine glad maakt. Ter garnering zijn gerookte ham of spekreepjes, crème fraîche of kruiden als basilicum en peterselie zeker geschikt.

Bewaartip: Je kunt witte asperges bij thuiskomst het beste in een vochtige theedoek wikkelen om ze in de koelkast te bewaren. Wil je de asperges langer bewaren, zodat je ook later in het jaar nog een lekker aspergesoepje kunt maken? Dan kun je de asperges schillen en in een diepvrieszakje invriezen. Zo kun je ze zelfs vier tot zes maanden bewaren!

Aspergesoep is niet alleen lekker, maar ook nog erg gezond. Asperges zitten namelijk boordevol vitaminen en antioxidanten en één daarvan is foliumzuur (Vitamine B11). Hierom wordt vaak gezegd dat asperges gezond zijn voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden. Foliumzuur heeft namelijk invloed op de aanmaak van witte bloedcellen en het herstel van je lichaam. Tijdens de zwangerschap is deze vitamine hard nodig voor de groei van je kindje. Een leuk extraatje dacht ik zo! Ben je toch niet zo gek van asperges, dan kun je natuurlijk ook gaan voor één van mijn andere favorieten, de pompoen. Ook deze groente zit boordevol goede voedingsstoffen met in de hoofdrol ijzer!

Pompoensoep

IJzersterk met pompoensoep

IJzer is bij de pompoen in grote mate aanwezig. Meestal komt ijzer voor in dierlijke producten, maar de pompoen heeft dit geluk ook gehad. Dit maakt dat pompoensoep ook perfect is voor vegetariërs en veganisten. De meest gebruikte pompoenen voor soep zijn de oranje Hokkaido of de flespompoen. Beide pompoensoorten zijn het hele jaar verkrijgbaar en dat maakt dat je de soep dus ook het hele jaar door kunt maken. De smaak is een beetje nootachtig, maar wel zacht, waardoor het een lekker licht soepje is. Het maken van pompoensoep is gemakkelijk en je hebt met 30-45 minuten een gezonde maaltijd voor je neus staan.

Let op: Pompoenen zonder pitten kun je niet eten en dat merk je snel genoeg. Ze zijn namelijk heel erg vies, waardoor je het niet snel weer zal doen.

Het fijne aan de pompoen is dat het geen gluten bevat. Heb jij een glutenintolerantie? Dan kun je dus ook gewoon genieten van deze soep. Let alleen natuurlijk wel op de rest van de ingrediënten die je erin stopt.

Ik heb nu twee heerlijke recepten genoemd, maar ik ben nog niet klaar. De volgende soep is niet zo bekend, maar wel erg lekker, namelijk de courgettesoep.

Courgettesoep

Courgettesoep verassend gezond

De courgette wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt in veel recepten en is dus ook erg lekker als soepje. Het is ook helemaal niet gek dat de courgette zo vaak wordt gebruikt, want de courgette is een gezondheidsbommetje die je niet moet onderschatten. De courgette is rijk aan vitaminen en mineralen, waaronder vitamine C, luteïne en zeaxanthine. Deze combinatie draagt bij aan een verminderde kans op staar. De courgette scoort zelfs hoger dan wortelen! Daarbij is de courgette net als de pompoen een goede vleesvervanger.

Courgettesoep is een gemakkelijke soep om te maken en ik vond het verassend lekker. De soep is zacht, fris en licht van smaak. Een echte aanrader, zeker voor in het voorjaar en de zomer. In principe hoef je alleen maar de ui te fruiten en de courgette te koken. Daar voeg je wat bouillon aan toe en dat geheel vermaal je met een staafmixer of keukenmachine. Binnen 30 minuten heb je al een heerlijke soep boordevol vitaminen en mineralen. Een kind kan de was doen toch?

Ik heb nu drie lekkere soep recepten gehad, maar de volgende drie mogen ook absoluut niet ontbreken. Allereerst, de tomatensoep!

Tomatensoep

Tomatensoep maken op jou manier

Tomatensoep, we eten het al eeuwen hier in Nederland, maar wist je dat dit soepje ook echt heel gezond is. Waar je meestal geadviseerd wordt om kippensoep te eten als je ziek bent, kun je beter tomatensoep eten. Dat komt door de hoge waarde aan lycopeen die in tomaten zit. Deze stof is belangrijk voor je immuunsysteem. Nog een goede reden om lekkere tomatensoep te maken.

Met 20 minuten heb jij al een heerlijke tomatensoep op tafel staan en daarbij kun je ook nog kiezen uit verschillende varianten tomatensoep. Zo heb je de gewone tomatensoep, tomaten créme soep en maaltijdsoepen. Tomatensoep wordt gemaakt met als hoofdbestanddeel uiteraard de tomaat. Vaak worden hiervoor de Romatomaten gebruikt. De manier van maken geeft de doorslag. Bij tomaten crème soep wordt het geheel gepureerd en aangevuld met room, terwijl een maaltijdsoep juist boordevol groente en pasta zit.

Nu hebben we de tomatensoep gehad en dan is natuurlijk een logisch gevolg het overheerlijke groentesoepje!

Groentesoep

Groentesoep, ouderwets lekker

Groentesoep is dé soep die je naar jou hand kunt zetten. Heb je hem liever met veel bouillon of juist boordevol groente? Weet je nog dat ik eerder vertelde over het verzadigde gevoel, dat komt hier bij het groentesoepje weer verder aanbod. Doordat groentesoep ongemalen groente bevat, moet je kauwen, waardoor je bij deze soepsoort lang een verzadigd gevoel behoud. Dit is de reden dat een maaltijdsoep rijk gevuld is met groente en pasta. De groente bij deze soep bepalen welke voedingsstoffen je binnen krijgt, dus blijf creatief.

Ik wilde je natuurlijk allemaal lekkere recepten voor soep geven die je snel en makkelijk kunt maken tijdens het warme weer, maar één soep mag niet ontbreken. Dat is natuurlijk erwtensoep.

Erwtensoep

Oer-Hollands met Erwtensoep

Erwtensoep, ook wel snert genoemd, is misschien iets minder geschikt voor de warme dagen, maar stiekem toch wel heel erg lekker. Erwtensoep is een typisch Nederlandse soep die wordt gemaakt van spliterwten. Het is een wat dikkere soep en het fijne is dat de erwten weinig calorieën bevatten. Doordat er wel veel vezels in zitten, is het minder snel te eten, maar verzadigd het des te meer. Na een kop erwtensoep zal je dus niet snel gaan snaaien.

Het lekkerste bij erwtensoep is natuurlijk rookworst. Helaas is de rookworst minder gezond, want er zitten veel vetten in. Het voordeel is dan wel weer dat je moet kauwen en dat is natuurlijk weer voordelig voor ons verzadigde gevoel. Kortom, lekker van genieten alleen dan wel met mate.

Genoeg recepten waardoor jij je kan laten inspireren. Ik kan me alleen voorstellen dat je soms echt geen zin hebt om soep te maken en dan is het helemaal niet erg om soms lekker kant-en-klare soep te kopen!

Soep maken of toch kopen?

Soep maken, blijft natuurlijk het lekkerst. Je kunt deze soep ook gewoon invriezen en later weer gebruiken. Ook dan heb je lekker makkelijk en snel een soep op tafel staan! Zorg er alleen wel voor dat je de soep pas invriest als deze is afgekoeld. Je kunt de soep in porties verdelen en dan invriezen. Zo koelt de soep het snelst af en hoef je het niet te lang op kamertemperatuur te laten staan, dan krijgen bacteriën geen kans.

Zelf soep maken is ook wel de gezondste manier om soep te eten. Helaas zitten er in veel voorverpakte soepen veel zouten en dat willen we liever niet. Wil je toch wel soep kopen, dan raad ik de soepen aan van De Kleinste soepfabriek, die zijn biologisch en bevatten minder zout. Iedereen heeft zijn voorkeur natuurlijk, maar als je dan voor een kant en klaar soep gaat, kies dan liever voor een biologische soep met weinig zout.