Iedereen heeft een potje pindakaas in zijn kast staan en wij Nederlanders zijn echte liefhebbers! Toch wordt nog vaak de vraag gesteld of pindakaas wel gezond is? Kunnen we nog wel elke dag onze broodje pindakaas genieten of moeten we toch echt gaan minderen? Hoe zit het precies?

Is pindakaas echt gezond?

Het populaire smeersel wordt niet alleen in Nederland gegeten, maar ook in de Verenigde Staten zijn ze er dol op. In de Verenigde Staten gelden er dan ook wettelijke regels op pindakaas. Zo moet het voor minimaal 80% uit pinda’s bestaan en mogen er geen toegevoegde stoffen in zitten. Dit is helaas in Nederland niet zo.

Dit heeft natuurlijk gevolgen voor onze pindakaas en zijn gezondheidsvoordelen. Over het algemeen is pindakaas gezond, want het is gemaakt van pinda’s en het zit vol met goede voedingsstoffen, zoals plantaardige vetten, vitamines B1, B2 en E, kalium, zink, magnesium, koolhydraten en eiwitten. Als je de goede pot pindakaas hebt, is het wat mij betreft gezond, maar als je niet de juiste pot pindakaas hebt, kan het heel ongezond zijn.

De ongezonde pindakaas!

Zoals ik al eerder zei, heeft de Verenigde Staten regels voor hun pindakaas wat pindakaas over het algemeen gezond houdt. Helaas hebben wij in Nederland die regels dus niet en daardoor wordt aan onze pindakaas suiker en zout toegevoegd. Daarnaast bevatten onze potjes ook vaak volledig gehard palm. Dit is eigenlijk een ander woord voor transvetten, wat bewezen slecht is voor ons lichaam.

Om te kijken welke potten deze slechte stoffen bevatten, ben ik op de etiketten gaan kijken van een paar populaire merken pindakaas, zoals bijvoorbeeld Calvé en het eigen merk van Albert Heijn. Dit zijn de resultaten:

Zoals je ziet, bevatten veel van deze populaire merken de gevreesde transvetten en toegevoegde suikers (dextrose en glucosestroop) en zout. Nu is zout nog niet zo heel erg als je er maar niet te veel van inneemt, maar de toegevoegde suikers zijn zeker niet goed voor het lichaam. Bij de light versie wordt je helemaal in de maling genomen, want het potje bevat minder vet, maar dit wordt gecompenseerd met suikers. Ben je benieuwd naar nog meer uitslagen van etiketten en benieuwd naar meer soorten? Lees dan ook het artikel van Fitbeauty of FoodSwitch.

We zitten nu dus een beetje in een tweestrijd. Is pindakaas gezond of is het toch ongezond? De conclusie; je moet het juiste potje pindakaas hebben en je moet weten wat er in de pindakaas zit. Wanneer weet je dat nou het best? Precies, als je zelf pindakaas gaat maken. 

Zelf pindakaas maken, hoe doe ik dat?

Zelf pindakaas maken is niet alleen een stuk gezonder, maar ook erg lekker en simpel. Je kunt zelf kiezen wat je in jouw pindakaas stopt en daardoor kun je zelf de keuze maken om suikers of zout toe te voegen (naar smaak). Ik heb een basis recept voor pindakaas gezocht, zodat je lekker aan de slag kunt.

Pindakaas maken

Het is handig om te weten wat je nodig hebt om pindakaas te maken. Ik zou persoonlijk gebruik maken van licht geroosterde pinda’s en geen gebrande pinda’s. Je kunt kiezen om een klein snufje zout toe te voegen, maar dit is eigenlijk niet nodig. 

Je hebt nu de ingrediënten, maar hoe maak je het? Heel simpel; gooi de pinda’s in een blender en voer langzaam de snelheid op. Je zult zien dat de pinda’s langzaam veranderen in een soort fijn meel. Daarna komt de olie vrij en zal het goedje zich tot een soort deeg vormen. Als je dan nog even doorgaat, komt alle olie vrij en krijg je uiteindelijk pindakaas.

Voor de smaak zou je dus zout kunnen toevoegen, maar je kunt ook experimenteren met bijvoorbeeld honing of cayennepeper. 

Het kan natuurlijk zo zijn dat je geen zin of tijd hebt om zelf pindakaas te maken. Niet getreurd, je kunt ook gewoon gezonde pindakaas kopen.

Pindakaas kopen ook een goede keuze?

Ik zei het al eerder, maar pindakaas is echt niet heel ongezond. Je moet alleen weten welke variant pindakaas je moet kopen. Kijk daarvoor goed op het etiket. Als de pindakaas alleen pinda’s en eventueel zout bevat, is het helemaal niet ongezond. Kies bijvoorbeeld voor biologische pindakaas.

Biologische pindakaas

Bij biologische producten weten we dat er vaak geen toegevoegde stoffen in zitten en het product heel natuurlijk is. Dit geldt ook voor de biologische pindakaas. Denk bijvoorbeeld aan de merken Jori en Horizon. Twee heerlijke soorten biologische pindakaas zonder toegevoegde stoffen. Deze pindakaas bevat enkel pinda's en (zee)zout van biologische afkomst. 

Pindakaas kopen is dus helemaal niet ongezond als je een bewuste keuze maakt! Jori pindakaas kopen zien wij bijvoorbeeld als een verstandige keuze. Schrik niet van het laagje olie wat op de pindakaas ‘drijft’, want dit is normaal en gaat vanzelf weg als je het door de pindakaas roert. Dit laagje toont juist aan dat jij de goede pindakaas te pakken hebt! 

Nog meer weten over Pindakaas?

Wil je nog meer weten over pindakaas? Ga dan naar onze pagina met achtergrondinformatie over pindakaas. Weet je bijvoorbeeld waarom pindakaas geen pindaboter heet of wie pindakaas heeft uitgevonden? Lees het allemaal en als je overtuigd bent, kun je gelijk een heerlijke biologisch potje pindakaas kopen