Ben jij ook zo’n thee liefhebber? Dan is dit artikel perfect voor jou!  We gaan het namelijk hebben over groene thee. Groene thee schijnt veel voordelen te hebben voor de gezondheid en hoe fijn is het om te weten wat deze gezondheidsvoordelen dan zijn? Leer groene thee kennen en profiteer optimaal van de positieve effecten!   

Wat is groene thee nou eigenlijk?

Allereerst maken we kennis met groene thee. Groene thee wordt van de jongste bloemen en knoppen van de Camellia Sinesis gemaakt. Dit is nog niet eens heel bijzonder, want alle theesoorten, behalve de kruidenthee, wordt van deze thee gemaakt. Het uiteindelijk verschil in soort, kwaliteit en smaak komt door de manier waarop de thee wordt verwerkt. Zo kan er een verschil zijn in:

  • Bodem-samenstelling
  • Topografische hoogte
  • Klimaat (zonlicht, temperatuur, luchtvochtigheid)
  • Moment van plukken
  • Drogen, stomen & fermenteren
  • Nabehandeling (roken of branden)

De manier waarop de thee verwerkt wordt, geeft uiteindelijk de doorslag. Bij groene thee worden de bladeren bijvoorbeeld enkel gedroogd en niet verhit (dit gebeurt bij ‘gewone’ thee wel). Hierdoor blijven belangrijke stoffen behouden en dit zorgt ervoor dat we een aardige lijst werkzame stoffen kunnen opstellen. De belangrijkste stoffen zijn L-theanine, antioxidanten, cafeïne, EGCG en fenolen.

Dan heb je ook nog de Japanse groene thee. Bij deze thee worden de bladeren vaak eerst licht gestoomd en daarna gedroogd. De Japanners noemen deze thee ‘Sencha’. Deze andere manier van verwerken, heeft alleen invloed op de smaak. De lijst werkzame stoffen blijft hetzelfde.

We kunnen dus wel zeggen dat er een hoop stoffen in groene thee zitten, maar wat doen al deze stoffen voor het lichaam en waarom is groene thee dan gezond?

Waarom is groene thee zo gezond?

Het is dus duidelijk dat groene thee boordevol gezonde stoffen zit, maar waar zijn deze stoffen dan goed voor? Het is een hele lijst:

Groene thee en hart en bloedvaten

Groene thee kan een positief effect hebben op hart en bloedvaten. Als je regelmatig een kopje groene thee drinkt, kan dit bijdragen aan de verlaging van het LDL-cholesterol. Deze verlaging is gunstig voor de bloedvaten, want hierdoor maak je minder kans op een vaatvernauwing. De catechine en polyfenolen kunnen je hart en bloedvaten ook gezond houden. De EGCG kan zelfs zorgen voor 31% minder kans op een hartinfarct, trombose en hartaanvallen.

Minder stress en vermoeidheid door groene thee

Heb je vaak stress? Neem dan af en toe een heerlijk kopje groene thee. De catechine, polyfenolen, flavonoïde en aminozuren in deze thee kunnen namelijk een gunstige werking hebben op stress reacties. Flavonoïden zijn bijvoorbeeld essentieel voor de stofwisseling van vitamine C. Deze vitamine helpt de stress reacties van het lichaam afnemen en laat het cortisolgehalte in je bloed dalen na stress reacties. Met stress kan je lichaam ook vaak een boost gebruiken en daar zorgen de antioxidanten voor. Deze kunnen helpen het immuunsysteem verbeteren.

Geen gaatjes en slechte adem meer door groene thee

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar groene thee kan hier wel degelijk bij helpen. Groene thee is namelijk van nature anti bacterieel en zorgt daardoor dat je minder snel gaatjes op loopt. Het helpt niet alleen tegen gaatjes, maar je hebt ook nog een kleinere kans op infecties. De catechine in groene thee kunnen bacteriën doden en virussen in het lichaam remmen. Hier hoort ook de groei van streptokokken bij. Dit zijn bacteriën in de mond, die kunnen zorgen voor cariës en een slechte adem.

Groene thee en huidproblemen

De antioxidanten, zoals EGCG, in groene thee helpen vrije radicalen onschadelijk maken en werken ontstekingsremmend. Hierdoor kunnen bacteriële infecties die bijvoorbeeld acne veroorzaken, vermindert worden. Het helpt ook tegen de veroudering van de houd. Hierdoor houd je rimpels en pigmentvlekken nog even buiten de deur. Fijn toch?

Groene thee kan helpen voor de hersenen en mentale gesteldheid

Cafeïne hebben niet altijd een goede reputatie, maar de cafeïne in groene thee kunnen een gunstig effect hebben op je geheugen, op een beter humeur en een verbeterd reactievermogen. Deze stof werkt vaak samen met l-theanine. Groene thee bevat beide stoffen en ze kunnen beide bijdragen aan een betere hersenfunctie.

Dit is eigenlijk al een hele lijst met voordelen voor het lichaam, maar er is nog één voordeel waar groene thee ook bekend om staat. Groene thee schijnt namelijk te kunnen helpen met afvallen.

Kun je van groene thee afvallen?

Afvallen door alleen groene thee te drinken, is natuurlijk onzin. Het kan alleen wel helpen als je aan het diëten bent. Groene thee kan namelijk zorgen voor een metabolisme boost, waardoor je meer calorieën gaat verbranden. Daarbij is het natuurlijk altijd goed om genoeg te drinken (water of andere dranken) om afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen.

Toch kan groene thee in het bijzonder wel helpen bij de volgende punten:

Groene thee en stofwisseling

De antioxidanten in groene thee kunnen er voor zorgen dat de stofwisseling in het lichaam wordt versneld. Hoe sneller de stofwisseling, hoe meer calorieën het lichaam kan verbranden. We weten natuurlijk allemaal dat calorieën verbranden handig is als we willen afvallen.

Verminderde eetlust door groene thee

Groene thee heeft bijna geen calorieën en zit boordevol vezels. Als je groene thee drinkt, zal je sneller een vol gevoel krijgen, waardoor je minder behoefte hebt om nog (meer) te eten. Ideaal dus én lekker!

Groene thee kan zorgen voor vetverbranding

Je merkt dit misschien sowieso als je een warme drank drinkt, maar bij het drinken van groene thee zal de lichaamstemperatuur een stukje stijgen. Omdat je lichaam dan weer af te koelen, moet het extra calorieën gaan verbranden en elke verbrande calorie is fijn voor als je wilt afvallen.

Groene thee, afvallen en stress

Ik noemde al eerder op dat groene thee kon helpen stress te verminderen. Als je minder stress hebt, zal het lichaam ook minder cortisol aanmaken en dit zorgt er weer voor dat er minder vet wordt aangemaakt. Je valt misschien niet gelijk af, maar je komt dus ook niet meer aan!

Om volop te kunnen profiteren van groene thee bij het afvallen, is het ook belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Het lukt dus, zoals ik eerder zei, niet alleen door groene thee te drinken.

“Wist je dat??  Een kopje groene thee (250 ml) de volgende voedingswaarde bevat; 2 calorieën,
0,47 gram koolhydraten, geen suikers en eiwitten en 3,3 gram vezels.“

Er zijn verschillende soorten groene theeën, maar wat is dan de beste groene thee?

Wat is de beste groene thee?

De supermarkt ligt vol met soorten groene thee, maar de meest voorkomende is groene thee met citroen. Dit is natuurlijk erg lekker, maar het beste kun je losse thee gebruiken. Als je toch kiest voor het zakje thee, kies dan voor de biologische variant. Als je losse thee kiest, ruik dan aan de thee. Als de thee geen geur heeft, is het te oud en als het een muffe geur heeft, is het te vochtig. Ruikt de thee lekker, dan is deze vrijwel zeker vers!

Groene thee kan van zichzelf wat bitter smaken. Dit hangt ook af van hoe lang je de thee laat trekken. Al moet je de thee wel echt laten trekken en niet het zakje niet ‘dopen’. Als je het zakje namelijk gewoon in de thee laat trekken, is de smaak het beste. Je kunt het zakje het beste na enkele minuten (twee tot drie) uit je kopje halen.

Je zult even goed echt even aan de smaak moeten wennen en niet alle merken smaken hetzelfde. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de bladeren. Het kan daarom zeker geen kwaad om verschillende merken te proberen.

Als je dan eenmaal de perfecte thee hebt, dan is dit dé manier om de thee te maken:

  • Breng 1 liter water aan de kook.
  • Laat het water tien minuten afkoelen tot ca. 80 graden. Hiermee voorkom je dat de goede stoffen in groene thee verloren gaan (+/- 7 minuten wachten).
  • Schep de 12 gram losse groene thee in een thee ei (of gebruik een theezakje).
  • Trek de groene thee 3-4 minuten.

Als je dan je heerlijke kop thee hebt, probeer dan ook geen suiker of zoetjes toe te voegen. Dit zou natuurlijk zonde zijn! Er is nog één ding waar je zeker op moet letten, want groene thee heeft ook een gevaar.

Groene thee en gevaren

Groene thee kan namelijk licht toxische stoffen bevatten. Dit is op zich helemaal niet erg, maar je moet hier niet te veel van binnen krijgen. Ga dus niet als een gek 20 koppen groene thee per dag wegwerken, maar neem het met mate. Met drie tot vier koppen groene thee per dag profiteer je optimaal van de gezonde eigenschappen. Het veilige limiet ligt rond de tien koppen per dag voor volwassene.

Groene thee, een aanrader!

Je kunt dus wel zeggen dat groene thee een echte aanrader is. De gezondheidsvoordelen zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar het is eigenlijk ook gewoon lekker! Start voortaan jouw dag goed met een kop groene thee. Wil je ook nog andere goede theeën uitproberen? Lees dan ook ons artikel detox thee, een goedkope detox? Hier hebben wij een paar theeën op een rij gezet die ook een hoop gezondheidsvoordelen hebben. Ken jij bijvoorbeeld het merk Pukka?

Maar het allerbelangrijkste is, geniet ervan!

Wil je op de hoogte blijven van de laatste blogs en wil je leuke aanbiedingen ontvangen? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week de interessantste blogs, fijne aanbiedingen en heerlijke recepten!