Fit worden is niet ingewikkeld. Je moet je lichaam veel laten bewegen en gezond eten. Maar het uitvoeren van dit eenvoudige plan is een stuk lastiger. Maak het jezelf iets makkelijker met deze tips.

  1. Jouw sport
    Sporten om alleen maar fit te zijn is enorm lastig. Je moet iets vinden dat je ook nog leuk vindt. Zorg ervoor dat dit jouw sport wordt. Je sport dan niet in het algemeen, nee, je bent een tennisser, hardloper of desnoods schermer. Dit is jouw sport!
  2. Stel doelen
    Stel een haalbaar doel en hak het op in kleine onderdelen. Kleinere doelen zijn makkelijker te behalen dan dat enen grote doel en de kans dat je daardoor gemotiveerd blijft is groter.
  3. Waar en wanneer
    Creeer vaste momenten om te sporten. Je sport is dan een vast onderdeel van je ritme en hoort er simpelweg gewoon bij. Ook is het fijn een vaste sportlocatie te hebben. Als je weet wat je te wachten staat kun je je focussen op je sport en wordt je minder verrast en afgeleid.
  4. Motivatie
    Deel je sportervaringen met bekenden. In ‘real life’, maar ook zeker via social media. De mensen om je heen zullen je prijzen om je activiteit en die motivatie is goud waard!
  5. Rust
    Ja, je moet uiteraard sporten om fit te worden. Maar rust is misschien wel net zo belangrijk als inspanning. Je lichaam heeft absoluut voldoende tijd nodig om te herstellen. Gun jezelf dus een lange nacht slaap of een avondje op de bank.
  6. Voeding
    Er zijn experts die claimen dat je succes voor 80% afhankelijk is van je voeding en maar voor 20% van de sport die je beoefent. Of dat waar is weet ik niet, maar het is uiteraard sterk met elkaar verbonden. In het algemeen zou ik zeggen dat je je vooral naar pure producten moet kijken. Verse groenten of fruit en producten met weinig toevoegingen. Kunstmatige voeding versterkt je lichaam niet en de kans is dat je ook niet gevuld raakt. Zo ga je snel te veel eten en zul je weinig resultaat zien. Raadpleeg eventueel een diëtist als je het lastig vindt een gezond voedingspatroon te vinden.
  • De gouden tip: neem zo veel mogelijk tussendoortjes! Dit is uiteraard een misleidende titel om je aandacht te trekken. Ik bedoel hier niet het tussendoortje dat je in je mond stopt. Met een tussendoortje bedoel ik al die kleine momentjes waarop je zou kunnen bewegen. Neem de trap, fiets naar de supermarkt, wandel naar school, dat soort dingen.

Alles valt of staat met het daadwerkelijk doen. Dus sta op en beweeg! En zet vanavond een gezonde, rijke maaltijd op tafel. Succes!