Hoera, de zon gaat weer schijnen! Daar worden we toch allemaal vrolijk van?! Iets wat heel goed bij dit weer past, zijn smoothies. Je kunt er eindeloos mee variëren en ze kunnen perfect zorgen voor verkoeling. Daar worden ze alleen niet als enige voor gebruikt. Smoothies zijn namelijk ook erg gezond en passen dus perfect in een gezonde levensstijl.  Waarom? Dat ga ik je uitleggen.

Gezonde smoothies en hun suikers

Smoothies, we kennen ze allemaal. Een heerlijk drankje vol met fruit! Dat is toch puur genieten en hartstikke gezond? Ik zou zeggen ja, maar hier zijn de meningen flink over verdeeld. We zijn namelijk tegenwoordig extra alert op suikers en ja ook smoothies bevatten suikers. Fruit bevat van zichzelf fruitsuikers en koolhydraten en deze suikers komen dus ook in jouw smoothie. Deze natuurlijke suikers zijn echter goed af te breken door het lichaam. Daarnaast wordt vaak ook vergeten dat fruit niet alleen suikers bevat, maar ook heel veel andere voedingsstoffen, zoals vitamine, mineralen en vezels.

Tip: Door de smoothie niet in één keer achterover te gooien maar het rustig op te drinken heeft je lichaam ook de tijd om alle voedingsstoffen goed op te nemen.

Net als de fruitsuikers, zijn ook deze voedingsstoffen van nature aanwezig is fruit. Deze voedingsstoffen hebben een hoop goede effecten op het lichaam.

De voedingsstoffen van fruit

Elke voedingsstof in fruit is stuk voor stuk erg belangrijk. Koolhydraten bevatten bijvoorbeeld het stofje serotonine en als je lichaam dit stofje opneemt, krijg je een geluksgevoel. Vitamines, mineralen en vezels hebben ook hun eigen voordelen. Zo zijn vezels belangrijk voor de stoelgang en zetten ze de darmen aan het werk. Vezels zorgen ook voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel gaat snaaien. De vitamines en mineralen zijn belangrijk voor veel lichaamsfuncties en de gezondheid van je huid en haren. Deze voedingsstoffen zorgen op korte termijn voor een energieker en vrolijker gevoel. Op lange termijn kan het bijdragen aan het afvoeren van gifstoffen, verbeteren van de weerstand en zelfs het verliezen van het gewicht.

Fruit smoothies

Kortom die fruit smoothies zijn zo slecht nog niet voor het lichaam. Wil je alleen écht goed bezig zijn, kun je beter ook groenten toevoegen aan jouw smoothie. Vervang jij namelijk een deel van het fruit door groenten, dan zal jouw smoothie ook gelijk minder suikers bevatten en meer voedingsstoffen!  Zo noemde ik net al dat je kon afvallen van smoothies. Groene smoothies schijnen hier dus het beste voor te zijn, maar wat is hier van waar?

Groene smoothie, kun je daar van afvallen?

Steeds meer mensen gaan aan de groene smoothies. Misschien vind je ze er niet zo lekker uit zien, maar ik zou een boek niet beoordelen op zijn kaft. Groene smoothies zijn namelijk niet alleen erg lekker, maar zitten ook boordevol voedingsstoffen. Een groene smoothie heeft als hoofdingrediënt groene bladgroente (daar krijgt het ook zijn kleur van). Deze bladgroente worden vaak gecombineerd met fruit of nog meer groente. En nu komen we bij het punt waarom groene smoothies zouden helpen bij het afvallen. De bladgroente, uit jouw smoothie, bevatten namelijk veel antioxidanten. Deze helpen het lichaam ontgiften van de slechte stoffen die wij dagelijks binnenkrijgen. Daarbij bevatten bladgroente ook weinig calorieën. Wat meestal ook wel handig is als je wilt afvallen. De vezels uit jouw smoothie zorgen er weer voor dat je snel een verzadigd gevoel krijgen. En we weten dat we daardoor minder gaan snacken. Kortom een groene smoothie zou best kunnen helpen bij afvallen, maar dan moet je natuurlijk veel meer veranderen aan jouw levensstijl. Alleen een groene smoothie drinken op een dag gaat natuurlijk niet helpen.

We weten nu dus ondertussen dat een smoothie, met groene of fruit, dus best gezond en lekker is. Alleen wanneer is dan het beste moment om een smoothie te nemen?

Smoothie, het beste als ontbijt?

Het schijnt dus zo te zijn dat een smoothie erg goed is om jouw dag mee te beginnen. Een smoothie zorgt namelijk wel voor een verzadigd gevoel, maar is niet heel machtig. Wat ’s ochtends altijd wel fijn is. Daarnaast brengt het je darmen en daardoor je lichaam op gang. Wat ook wel handig is zo aan het begin van de dag. Je hebt misschien in de ochtend alleen niet zo veel zin om heel veel werk te hebben. Een smoothie kan heel snel en gemakkelijk gemaakt worden en is bovendien erg makkelijk om mee te nemen. Je kunt het dus ook nog op je werk ontbijten.

Dit is natuurlijk erg fijn, maar een smoothie kan eigenlijk gewoon op elk moment van de dag. Je kunt het ook nemen als lunch of als lekker tussendoortje. Het is alleen erg belangrijk dat je een smoothie gebruikt als aanvulling op een gezonde levensstijl en niet als vervanger van alle eetmomenten. Blijf gewoon lekker variëren en dan krijg je de meeste voedingsstoffen binnen. Toevallig is variëren ook nog leuk en kun je dit ook eindeloos doen met smoothies. Wil je het graag proberen? Dan heb ik nog wat handige tips om heerlijke smoothies te maken.

Smoothie variatie

Eindeloos veel variaties voor smoothies maken!

Je kunt een smoothie nemen, omdat je het lekker vindt, maar ook omdat je een doel wilt bereiken. Daarom is het handig om te beginnen met wat informatie over hoe je smoothies moet maken. Allereerst heb je natuurlijk een goede blender nodig. Daarnaast is het handig om te beginnen bij de basis en vanuit daar kun je lekker gaan variëren. De onderstaande tabel geeft je een idee over welke ingrediënten goed bij elkaar passen en hoe je door deze te combineren een heerlijke smoothie kunt maken. Ook zorgt deze tabel ervoor dat je niet een te waterige of te dikke smoothie krijgt. In sommige groente en fruitsoorten zit namelijk meer vocht, waardoor je bij verkeerde combinaties een waterige smoothie krijgt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

 

 

Groente

Één grote hand groente.

 

Fruit

Één of anderhalf stuk fruit.

 

Vocht

200ml water, sap of plantaardige- of dierlijke melk.

 

Optie één

-

Groene bladgroenten (spinazie, boerenkool, paksoi, sla)

+

Exotisch of zoet fruit (banaan, mango, papaya, ananas)

+

Water of vers vruchtensap

= smoothie

Optie twee

-

Aromatische groenten en kruiden (venkel, munt, basilicum, peterselie, bleekselderij)

+

Pitfruit (appel, peer)

+

Plantaardige melk

= smoothie

Optie drie

-

Gekleurde groenten (wortel, tomaat, paprika, bieten)

+

Steenvruchten (kersen, nectarines, pruimen, perziken, abrikozen)

+

Plantaardige melk

= smoothie

Optie vier

-

Neutrale groenten (courgette, avocado, Chinese kool)

+

Zacht fruit (bessen, aardbeien, druiven)

+

Vers vruchtensap

= smoothie

 

Zo te zien zijn er dus erg veel mogelijkheden en dit zijn niet de enige mogelijkheden. Dit is de basis en je kunt dit alleen maar uitbreiden. Er bestaan talloze recepten voor smoothies. Je kunt buiten groente en fruit ook noten, zaden, pitten, super poeders of havermout gebruiken. Deze producten zijn niet alleen gekozen voor hun smaak, maar bevatten ook veel voedingsstoffen. Zo kun jij jouw eigen super smoothie maken! Om je toch alvast op weg te helpen, heb ik wat smoothie recepten voor je genoteerd.

Smoothie recepten, daar zit wat in

Je kunt gaan voor de basis, maar dus ook voor alle extraatjes, zoals bijvoorbeeld noten of havermout. Noten en zaden bevatten vetten en hebben een karakteristieke smaak en havermout geeft je smoothie extra vezels en daardoor een nog verzadigder gevoel. Je moet met deze extraatjes wel opletten dat je ook hiervan de juiste hoeveelheid gebruikt. Gebruik hiervoor de volgende variatietips:

Variatietip 1: Wil je er noten, zaden, pitten of havermout aan toevoegen? Dan geef jij jouw smoothie extra veel vitaminen, mineralen, vezels en omega-3. Gebruik dan de volgende hoeveelheden:
- Havermout: 3 eetlepels
- Zaden: 1 eetlepel
- Noten: 1 klein handje
- Notenpasta: 1 eetlepel
- Kaneel: 1 theelepel

Varieer met smoothies

Variatietip 2: Ga je toch liever voor kaneel of super poeders? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor als cacao, maca, kurkuma of spirulina. Deze poeders geven jouw smoothie extra antioxidanten, vitaminen en mineralen. Super poeders zijn alleen wel sterk van smaak en daarom moet je hier niet te veel van nemen. Neem de volgende hoeveelheden:
- Cacao, 1 theelepel tot 1 eetlepel
- Andere superpoeders 1 theelepel, mits anders op de verpakking vermeld staat. (i.v.m. opbouwen van sommige poeders).

Met deze variatietips maak jij je smoothie nog afwisselender en rijker aan voedingsstoffen. Genoeg praktische informatie. Tijd om lekker aan de slag te gaan. Ik ben zelf onwijs fan van smoothies en kan er mijn creativiteit lekker in kwijt! Wel zorg ik voor veel afwisseling in mijn voedingspatroon en een gezonde leefwijze om optimaal te profiteren van alle voordelen.

Om je nog een steuntje in de rug te geven hebben wij een paar heerlijke recepten voor je geschreven, succes!