Chocolade, wie is er niet gek op?! Toch wordt de laatste tijd steeds meer bekend dat chocolade echt niet zo goed is voor de gezondheid. Gelukkig komt daar de pure vorm van chocolade om de hoek kijken, cacao. Cacao schijnt namelijk veel voordelen voor het lichaam te hebben. Zou dit de uitweg zijn om toch te kunnen genieten van chocolade?

Rauwe cacao, wat is dat?

Over het algemeen worden chocolade en cacao vaak verward met elkaar, maar het is wel degelijk iets anders. Als we het hebben over cacao gaat het over rauwe cacao. Dit is cacao is zijn puurste vorm. Als we het hebben over chocolade, dan gaat het vaak over de bewerkte vorm die je in de supermarkten tegenkomt. Vaak met toegevoegde suikers en melk. Cacao is eigenlijk heel simpel gezegd de grondstof voor chocolade.

De rauwe cacao wordt gewonnen uit een grote vrucht. Uit deze vrucht kunnen drie verschillende types cacao ‘gemaakt worden’. Zo heb je cacao bonen, cacao poeder en cacao nibs. 

Cacao poeder

Allereerst gaan we het hebben over de cacao poeder. Cacao poeder is het goedje wat overblijft, nadat de cacao boter wordt gescheiden van de cacao pasta. Je kunt dit op veel verschillende manieren eten. Zo kun je het bijvoorbeeld mengen door smoothies of je kunt het strooien over de yoghurt. Hierdoor kun je optimaal profiteren van de gezondheidsvoordelen van cacao, maar op deze voordelen kom ik later terug.

Cacao bonen

Dan heb je ook nog de cacao bonen. De cacao bonen haal je in zijn geheel uit de grote vrucht. Deze zijn ongebroken en worden niet verhit. Dit is heel erg lekker als tussendoortje. Misschien moet je wel een beetje wennen aan de smaak, want het smaakt een stuk bitterder dan de chocolade die je gewend bent. Rauwe cacao bevat namelijk geen toegevoegde suikers en melk, die normaal gesproken zorgen voor een minder bittere smaak.

Cacao nibs

Als laatste zijn er de cacao nibs. Dit zijn eigenlijk gewoon gebroken cacao bonen. Deze worden net als de bonen ook niet verhit. Deze kun je hetzelfde eten als cacao bonen, maar je kunt ze ook strooien over baksels, mengen door baksels of gebruiken in een Griekse yoghurt ontbijt. Let wel op dat er wordt geadviseerd om ongeveer vijf tot tien gram cacao nibs per dag te eten. Overdrijf dus niet! Zo kun je ook lang met jouw pot cacao nibs doen.

Het is natuurlijk fijn om te weten welke type cacao er zijn en hoe je het kunt eten, maar is cacao gezond? Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat cacao veel voordelen heeft voor het lichaam.

De voordelen van cacao

Het grote verschil waarom rauwe cacao wél gezond is en chocolade niet, is dat rauwe chocolade niet verhit wordt boven temperaturen van 40 graden. Door deze manier van verwerken, gaan alle vitamine, enzymen en mineralen niet verloren. Alle stofjes die goed zijn voor onze gezondheid blijven dus aanwezig. Maar welke goede stoffen bevat cacao dan allemaal?

Cacao en zijn antioxidanten

Het belangrijkste voordeel van cacao is dat het antioxidanten bevat. Deze antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen, waardoor het verouderingsproces tegen wordt gegaan. De antioxidanten produceren ook stikstofmonoxide. Dit is een stof die het lichaam helpt zijn bloeddruk te reguleren en deze zorgt ook voor een gebalanceerde hormoonspiegel.

Cacao bevat endorfine

Naast dat het voordelen heeft voor het lichaam, heeft cacao ook nog voordelen voor de geest. Cacao scheidt namelijk het stofje endorfine uit en deze zorgt, zoals we allemaal weten, voor een blij gevoel.

Cacao bevat vitamine en mineralen

Cacao zit boordevol met vitamine en mineralen. Zo bevat het vitamine A, B, C, D en E en zit het bomvol met magnesium. Magnesium ondersteunt de hart- en bloedvaten en verhoogt weerstand tegen stress. Daarnaast kan magnesium ook het concentratievermogen versterken en helpen bij de functie van het zenuwstelsel en de spieren.

Cacao heeft dus veel voordelen voor het lichaam. Deze gezondheidsvoordelen kun je het beste halen uit cacao poeder. Dit is namelijk, zoals ik eerder zei, het goedje wat over blijft als je cacao boter en cacao pasta scheidt. De cacaoboter en –pasta in de cacao nibs en cacao bonen bevatten relatief veel vet. Dit zijn niet perse ongezonde vetten, maar deze vetten zitten (nauwelijks tot) niet in de cacao poeder. Cacao poeder bevat ook meer vezels, mineralen en vitaminen. Alles bij elkaar zijn de voedingswaarden voor cacao poeder net even beter. Wil je meer over de voedingswaarden en voordelen van cacao nibs en cacao poeder weten? Lees dan ook het artikel van I‘m a Foodie of van Jesse van der Velde.

Cacao kopen, moet ik dat doen?

Toch wordt vaak gezegd dat cacao niet goed voor het lichaam is, omdat het vetten bevat. Gelukkig zijn dit alleen maar goede vetten en wordt je dus niet dik van rauwe cacao eten. Wel is het belangrijk dat je cacao met mate eet. Net als bij alle andere producten, geldt voor cacao ook dat het goed voor het lichaam is als je het met mate eet! Ik ben van mening dat cacao goed past in een gezonde levensstijl. Je moet wel alleen rauwe cacao eten. Het is belangrijk dat je dus de goede keuze maakt als je cacao gaat kopen.

Cacao poeder, cacao bonen of cacao nibs kopen?

Als je een goede en bewuste keuze wilt maken, is het handig om te kiezen voor rauwe cacao in de vorm van cacao poeder, cacao bonen of cacao nibs. Cacao kun je uiteraard kopen in de plaatselijke supermarkten of natuurwinkels. Ecomarkt heeft ook een ruim assortiment aan cacao.

Cacao poeder kopen

Wil je cacao poeder kopen, dan kun je bijvoorbeeld gaan voor de cacao poeder van Terrasana, Mattisson of Hanoju.

Cacao bonen kopen

Ben je geïnteresseerd in cacao bonen kopen? Dan kun je bijvoorbeeld gaan voor de cacao bonen van Vitafood. Natuurlijk ook van de merken Terrasana, Mattisson en Hanoju.

Cacao nibs kopen

En als ik cacao nibs ga kopen, dan kies ik altijd voor de cacao nibs van Terrasana. Deze zijn erg lekker en prima voor over mijn ontbijt. Ook hier kun je zelf natuurlijk een ander merk kiezen waar jij een goede ervaring mee hebt.