Een toetje, die gaat er altijd nog wel in! Persoonlijk heb ik geen idee waarom. Ik ben zelf niet van de toetjes en al helemaal niet van koud ijs na een warme maaltijd. Hier is niet iedereen het mee eens, want de meesten houden zelfs een plekje voor het toetje vrij. Wanneer er wordt gevraagd ‘’iemand nog een beetje warm eten?’’ is het antwoordt vaak ‘’nee dank je, ik houd een plekje vrij voor me toetje.” Dat zette mij aan het denken. Hoe kan het dat het lichaam aan geeft vol te zijn, maar nog wel hunkert naar zoetigheid?

Dessert, dat willen we altijd wel

Grappig is dat wanneer je een diner aan het eten bent je vol kunt zitten, maar je toch wel een plekje over hebt of houdt voor een toetje. Hoe kan dat nou, je zit toch vol? Dat klopt, maar onze maag is erg rekbaar en dat is soms best handig. Je maag rekt na veel eten mee om het zo de ruimte te geven te verteren. Dat kunnen we ook ontspanningsfactoren noemen. Je hersenen krijgen een seintje door middel van hormonen, waarna de volgende factoren zich voordoen. De eerste factor is dat je het eten ziet en ruikt of het kauwen ervan. Ook kan de druk van de voeding tegen de maag een signaal uitstralen dat de maagwand zich moet ontspannen. De laatste reden is de twaalfvingerige darm, deze neemt de voedingsstoffen op, waardoor je verzadigd raakt. Dat de maag als een soort reflex uitrekt, is leuk om te weten, maar wat heeft dat met een toetje te maken? Dat is te verklaren doordat een toetje pas aan bod komt op het moment dat je eigenlijk al vol zit van je diner. Je maag heeft dus al dat seintje gekregen te ontspannen, waardoor het een plekje creëert. Daarbij telt het aanzicht van een toetje ook wel een beetje een rol. Maar wat nou als je natuurlijke reflex verstoord wordt? Wat heeft dat dan voor invloed op de behoefte aan een dessert of eten in het algemeen.

Hongerig van hormonen

Uiteraard kan een proces in je lichaam verstoord worden, zeker zo’n belangrijk proces als hormonen. Het hormoon leptine is verantwoordelijk voor het hongergevoel en dus ook voor het proces om je maag te laten ontspannen. Bij normale leptinewaarden wordt hongergevoel geremd, dit betekent dat je verzadigd bent en stopt met eten. Wanneer je hormoonwaarden verstoord zijn door bijvoorbeeld slechte nachtrust of medische redenen kan het voorkomen dat dat signaal niet of te laat krijgt. Hierdoor blijf je het idee hebben dat je nog niet verzadigd bent en dan blijf je door eten. Dit is dus niet de meest gunstige manier waardoor je altijd ruimte over houd voor een toetje. Zorg daarom voor een gezonde leefwijze en daarbij genoeg slaap. Dat klinkt misschien een beetje cliché, maar het is wel waar. Net als het minderen van suikers hebben deze aanpassingen een gunstige invloed op je gezondheid en kun je met een geruster hart genieten van jouw favoriete dessert.

Lekkere toetjes

Misleid met suiker

We hebben nu het natuurlijke proces besproken en het verstoorde proces. Maar wist je ook dat suiker een hoop verstoring kan aanrichten? De laatste reden dat je altijd behoefte kunt hebben aan een dessert is suiker. Suikers hebben namelijk invloed op het reflex van de hersenen om de maag te ontspannen. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar eigenlijk is het heel logisch. De hersenen krijgen een seintje dat er wordt gegeten waardoor het ontspant er komen alleen geen voedingsstoffen binnen waardoor je een hongergevoel blijft houden. Dat is best gemeen en nog eens heel verwarrend voor het lichaam ook. Maar moet je dan maar helemaal van je lekkere toetjesgewoonte afblijven? Nee dat hoeft niet, denk er alleen aan welk toetje je neemt en zorg verder goed voor jezelf. Wanneer je in de supermarkt naar de toetjesafdeling gaat of in een restaurant om de dessertkaart vraagt, kun je er bijna van uit gaan dat er suikers aan toegevoegd zijn. Vroeger hoefden de mensen daar niet eens over na te denken omdat suikers eigenlijk maar weinig toegepast werden.

Gezonde desserts bestaan allang

Tijdens de middeleeuwen waren producten met suiker alleen voor de welgestelden en zeker desserts. De tafel stond dan vol met eten en alles werd in één keer geserveerd. Al snel kwamen ze er achter dat de helft dan al koud was tegen de tijd dat ze het wilde eten. Vandaar dat toetjes nu achteraf geserveerd worden. Het waren toen nog gezonde toetjes in de vorm van pudding. Deze pudding werd gemaakt van gelatine, maïsmeel en fruit of noten als amandel, frambozen of citroen en soms werd daar suiker aan toegevoegd. Het punt is dus dat die pudding maar een heel klein zoet deel was van het voedingspatroon, daar waar het nu niet meer is weg te denken. Best vreemd dat suiker toen juist een teken was van welstand, terwijl het nu juist overal aan toegevoegd wordt. Mensen zijn zich daar bewust van geworden dat het helemaal niet natuurlijk is en het is dan ook niet vreemd dat we bewuster gaan eten en drinken. Niet alleen om het behoud van je maag en gezondheid, maar ook vanwege het grote aantal calorieën die het inmiddels bevat. Wil je liever een gezond dessert op tafel zetten? Dat kan. Je kunt natuurlijk ook zelf een toetje maken.

Gezonde toetjes

Dessert maken op jouw manier

Ik ben zelf niet zo gek op toetjes, maar dan bedoel ik vooral de suikerbommetjes uit de supermarkt. Als ik al een toetje neem, is het er een die ik zelf heb gemaakt. Zo weet ik precies wat er in zit en gebruik ik natuurlijk alleen de ingrediënten die ik zelf lekker vind. Het leuke van desserts vind ik namelijk wel dat het er altijd super gezellig uit ziet. Houd je van ijs, vla, fruit of juist iets heel anders als taart het kan allemaal! En dat terwijl het niet moeilijk hoeft te zijn. Je kunt het immers zo moeilijk maken als je zelf wilt. Makkelijke desserts om te maken kunnen net zo lekker zijn! Je kunt een hele creatie in elkaar flansen, maar je kunt natuurlijk ook voor een bakje vla of yoghurt met wat fruit gaan. Een tip is jouw toetje klaar te maken met ingrediënten die het liefst zo min mogelijk suiker bevatten en natuurlijk en/of biologisch zijn. Dus kies in plaats voor een reguliere vla eens voor een vla van Provamel. Provamel staat voor natuurlijke en biologische producten en het leuke is dat ze heerlijke recepten hebben waarbij je Provamel toe kunt passen.  Hiernaast zijn er, zoals je vast wel weet, talloze recepten te vinden voor makkelijke desserts

Het ultieme dessert recept

Zoals al eerder vermeld, kun je jouw dessert aanpassen naar jou smaak en er zijn zo veel recepten voor lekkere desserts dat je elke dag wel een ander op tafel zou kunnen zetten. Chocolademousse, een sorbet met stukjes fruit, vla of yoghurt met stukjes fruit, een crème brulee of een lekkere taart wat is jouw favoriet? Maar waarom kunnen eigenlijk alleen dat soort desserts. Zou het niet perfect zijn voor mensen als ik, dat je het eten even laat zakken en na geniet met een kaasplankje of iets anders hartigs. Maar, heb jij het ultieme toetje dat niet te missen is uit de receptenboeken? Laat dan een reactie achter en laat ons mee genieten.